3DE GRAAD / DOORSTROOM ASO
Humane wetenschappen
Wetenschappen – moderne talen
Wetenschappen – wiskunde
Economie – Wiskunde
Economie – moderne talen
Vind je economie, humane of wetenschappen
boeiend en heb je ook interesse
in de talen of wiskunde?
Met deze brede doorstroomrichtingen worden de leerlingen verder voorbereid op hogere studies. We bieden een richting aan zodat elke leerling zijn interesses kan volgen.
Heeft de leerling naast economie ook interesse in wetenschappen, grafische media, humane wetenschappen…, dan kan dit doorgeven worden om tijdens de flexuren extra verdieping rond te krijgen.
Tijdens deze momenten is er ook ruimte om te werken aan de studiehouding en het verwerken van grotere pakketten leerstof.
5de middelbaar | HW | WMT | WW | EW | EMT |
---|---|---|---|---|---|
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
wiskunde | 4 | 4 | 6 | 6 | 4 |
Frans | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 |
Engels | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 |
Duits | – | 2 | – | 2 | |
aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
module wetenschappen | 2 | 6 | 6 | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
STEM/ onderzoek | – | – | 2 | – | – |
economie | – | – | – | 4 | 4 |
informatica wetenschappen | – | – | – | 2 | – |
gedragswetenschappen | 6 | – | – | – | – |
filosofie / Kunst & cultuur | 2 | – | – | – | – |
biologie | – | – | – | – | – |
Chemie | – | – | – | – | – |
fysica | – | – | – | – | – |
flexuur | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
coaching (op afspraak) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Totaal | 33* | 33* | 33* | 33* | 33* |
de beslissing van de overheid.
6de middelbaar | HW | WMT | WW | EW | EMT |
---|---|---|---|---|---|
Nederlands | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 |
wiskunde | 5 | 5 | 7 | 7 | 5 |
Frans | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 |
Engels | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Duits | 2 | 2 | – | – | 2 |
aardrijkskunde | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
geschiedenis | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
module wetenschappen | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
STEM/ onderzoek | – | – | 2 | – | – |
bedrijfswetenschappen | – | – | 2 | 2 | 2 |
economie | – | – | – | 2 | 2 |
informatica wetenschappen | – | – | – | 1 | 1 |
gedragswetenschappen | 5 | – | – | – | – |
filosofie / Kunst & cultuur | 4 | – | – | – | – |
flexuur | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
coaching (op afspraak) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Totaal | 33* | 33* | 33* | 33* | 33* |
de beslissing van de overheid.
3DE GRAAD / DUBBELE FINALITEIT TSO
Bedrijfsorganisatie | 5BO | 6BO |
---|---|---|
Nederlands | 3 | 2 |
wiskunde | 3 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Engels | 2 | 2 |
aardrijkskunde | 1 | 1 |
geschiedenis | 1 | 1 |
natuurwetenschappen | 1 | 1 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 |
toegepaste economie | 11 | 13 |
toegepaste informatica / dactylografie | 2 | 2 |
stage toegepaste economie/ verkoop | – | 2 |
coaching (op afspraak) | 1 | 1 |
Totaal | 33* | 33* |
de beslissing van de overheid.
Bedrijfsorganisatie
Wil je alles te weten komen
over de werking van een bedrijf
en heb je interesse in informatica?
Vanaf de derde graad heet de richting bedrijf en organisatie momenteel nog handel. Je kennis en vaardigheden binnen de economische sector worden verder uitgediept en verfijnd. Na het behalen van het diploma kiezen de leerlingen ervoor om verder te studeren of te starten op de arbeidsmarkt. Ze worden in deze keuze geholpen door de afstudeercoach.
CRossmedia
Ben je creatief en heb je veel fantasie?
Wil je meer leren over typografie en kleur?
Vanaf de derde graad heet de richting grafische technieken crossmedia. Vaardigheden in ontwerp en vormgeving worden verder ontwikkeld. Het digitaal werken wordt uitgebreid met webdesign, fotografie en video.
Na het behalen van het diploma kiezen de leerlingen ervoor om verder te studeren of te starten op de arbeidsmarkt. Ze worden in deze keuze geholpen door de afstudeercoach.
Crossmedia | 5CM | 6CM |
---|---|---|
Nederlands | 3 | 2 |
wiskunde | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Engels | 2 | 2 |
aardrijkskunde | 1 | 1 |
geschiedenis | 1 | 1 |
natuurwetenschappen | 1 | 1 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 |
grafische technieken | 13 | 15 |
coaching | 1 | 1 |
stage | – | 2 |
Totaal | 33* | 33* |
de beslissing van de overheid.
3DE GRAAD / FIN. ARBEIDSMARKT BSO
RESTAURANT EN KEUKEN
Vind je de wereld van voeding
en de horeca interessant?
In deze praktische studierichting oefenen de leerlingen de basistechnieken in van het keuken- en restaurantwerk.
Ze leren gerechten bereiden en serveren op een hygiënische en veilige manier. Koken (bakken, frituren, braden, roosteren, gratineren …), basisbereidingen (fonds, soepen, sausen) maken, versnijdingtechnieken, opdienen en correct en charmant omgaan met gasten (onthaal, reserveren…) behoren allemaal tot het lessenpakket. Ook etiquette en spreekvaardigheid krijgen veel aandacht in de opleiding. Er is veel oefen- en demonstratietijd voorzien.
Op het einde van het schooljaar ga je zowel in het vijfde als in het zesde jaar op stage waar je de aangeleerde vaardigheden kan toepassen in een met zorg uitgekozen stageplaats. Op deze manier word je goed voorbereid op de arbeidsmarkt.
Hou er rekening mee dat de aankoop van beroepskledij en een messenset een meerkost betekent.
RESTAURANT EN KEUKEN | 5de jaar | 6de jaar |
---|---|---|
project algemene vakken | 7 | 7 |
Frans | 2 | 2 |
Engels | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 |
restaurant & keuken | 18 | 18 |
stage | 4 | 7 |
coaching (op aspraak) | 1 | 1 |
Totaal | 33* | 33* |
de beslissing van de overheid.
ONTHAAL, ORGANISATIE EN SALES | 5de jaar | 6de jaar |
---|---|---|
project algemene vakken | 7 | 7 |
Frans | 3 | 3 |
Duits | 2 | 2 |
Engels | 3 | 3 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 |
stage | 2 | 7 |
onthaal, organisatie en sales | 14 | 7 |
coaching | 1 | 1 |
Totaal | 34* | 34* |
de beslissing van de overheid.
ONTHAAL, ORGANISATIE EN SALES
Wil je alles te weten komen over
het verkopen van goederen en diensten
en heb je interesse in klantgericht handelen?
Deze brede praktische richting laat de leerlingen kennismaken met de werking van een onderneming. Ze breiden hun kennis en vaardigheden over onthaal, administratie en verkoop verder uit.
Onder andere het aanvullen van rekken, het inrichten van de onthaalruimte, het opnemen en afhandelen van telefonische oproepen, het uitvoeren van administratieve taken, het klasseren van documenten, ICT-vaardigheden komen aan bod in de lessen.
decor, etalage en publiciteit
Ben je creatief en heb je veel fantasie?
Werk je graag met kleur en vorm?
Deze praktische richting richt zich zowel op de reclamewereld als op de etalage- en decoratiesector. De lessen bestaan uit minder algemene vakken maar verkennen de ruime wereld van de beeldende en grafische kunsten. De leerlingen leren logo’s, affiches, reclameborden, belettering en verpakkingen ontwerpen.
Hiervoor gaan ze aan de slag met diverse materialen (potlood, pen, inkt, verf) en leren ze over kleur, vorm, compositie en de opmaak van een tekst. Daarnaast wordt er aangeleerd om eigen ideeën met grafische computerprogramma’s uit te werken.
Decor, etalage en publiciteit | 5DE | 6DE |
---|---|---|
project algemene vakken | 7 | 7 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 |
publiciteit | 11 | 7 |
stage | 2 | 7 |
manuele technieken | 3 | 2 |
fotografie | 5 | 3 |
coaching (op afspraak) | 1 | 1 |
Totaal | 33* | 33* |
de beslissing van de overheid.